SLIDING AROUND THE WORLD

2010 was the 200th anniversary of Mexican Independence and the 100th anniversary of the Mexican Revolution. To celebrate this fact I made a graphic score for the silent film QUE VIVA MEXICO by the Russian director Sergei Eisenstein to be played by a large group of improvising musicians.

The basis of my score is a composition that I wrote and recorded in the early nineties for a compilation cd on the French label NATO records dedicated to comic books published by Spirou Magazines and Les Edition Dupuis. I have two pieces on that cd titled Jerry Contro K.K.K. and Les Vengeurs Du Sonora. My score for Que Viva Mexico is based on Les Vengeurs Du Sonora.

There are two versions of my score – one for a solo performance and another for several musicians. Below is a short trailer and two sound clips.

Espanol

En 2010 se cumplieron 200 años de la Independencia de México y 100 de la Revolución Mexicana. Para celebrar este hecho realicé una partitura gráfica para la película muda QUE VIVA MÉXICO del director ruso Sergei Eisenstein para ser interpretada por un gran grupo de músicos improvisadores.

La base de mi partitura es una composición que escribí y grabé a principios de los noventa para un cd recopilatorio del sello francés NATO records dedicado a los cómics publicados por Spirou Magazines y Les Edition Dupuis. Tengo dos piezas en ese cd tituladas Jerry Contro K.K.K. y Les Vengeurs Du Sonora. Mi partitura para Que Viva México está basada en Les Vengeurs Du Sonora.

Hay dos versiones de mi partitura: una para una interpretación en solitario y otra para varios músicos. A continuación hay un breve tráiler y dos clips de sonido.

QUE VIVA MEXICO – by Sergei Eisenstein – 1925. 80 minutes
Hollywood’s loss was Mexico’s gain, as this glorious documentary will attest. Having failed to realize several projects in Hollywood, Russian film pioneer Sergei Eisenstein trekked to Mexico with producer Grigory Alexandrov and cameraman Eduard Tisse, and the famous writer Upton Sinclair as beneficiary. Their budget quickly ran out, and the film was never properly completed, but Alexandrov carefully assembled this version of Que Viva Mexico! in 1979, and the result is one of the most beautiful documentaries ever made. Celebratory, socially alert, and at times even surreal, the film displays all of Eisenstein’s revolutionary techniques while proving that his narrative style could have flourished in Hollywood. Instead, this marvelous film stands as a testament to what might have been. Many film-historians are convinced that ¡Que viva México! is one of Eisenstein’s greatest films. ¡Que viva México! stood at the crossroads of Eisenstein’s artistic development and at a crucial point in the evolution of the art of the cinema. Conceived as a gigantic tableau of Mexican life, the film is a startling portrayal of the dramatic interaction between the ancient Mayan civilisation and the Spanish conquistadores and the modernising mythology of the Mexican Revolution.
 
Espanol
 
QUE VIVA MÉXICO – de Sergei Eisenstein – 1925. 80 minutos
La pérdida de Hollywood fue la ganancia de México, como atestigua este glorioso documental. Tras fracasar en la realización de varios proyectos en Hollywood, el pionero del cine ruso Sergei Eisenstein viajó a México con el productor Grigory Alexandrov y el camarógrafo Eduard Tisse, y el famoso escritor Upton Sinclair como beneficiario. Su presupuesto se agotó rápidamente, y la película nunca se completó adecuadamente, pero Alexandrov montó cuidadosamente esta versión de ¡Qué viva México! en 1979, y el resultado es uno de los documentales más bellos jamás realizados. Celebratoria, socialmente alerta y, en ocasiones, incluso surrealista, la película muestra todas las técnicas revolucionarias de Eisenstein al tiempo que demuestra que su estilo narrativo podría haber prosperado en Hollywood. En cambio, esta maravillosa película es un testimonio de lo que podría haber sido. Muchos historiadores del cine están convencidos de que ¡Que viva México! es una de las mejores películas de Eisenstein. Que viva México! se situó en la encrucijada del desarrollo artístico de Eisenstein y en un punto crucial de la evolución del arte del cine. Concebida como un gigantesco retablo de la vida mexicana, la película es un sorprendente retrato de la dramática interacción entre la antigua civilización maya y los conquistadores españoles y la mitología modernizadora de la Revolución Mexicana.